torsdag 29 januari 2009

Tillbaka till verkligheten

Ja nu är jag tillbaka till verkligheten igen! Efter en blixtvisit i Finland. Jag hade ju även Norge på gång men insåg att det gick inte genomföra. I måndags stog plötsligt Saga så väldigt bra och det var ju inte riktigt med i mina planeringar kan man väl lugnt säja. Jag satt ju bara och log efter den goa söndagen när Frans gick så bra! Det var bara och boka biljetter snabbt och hoppa på båten i Stockholm några timmar senare. Och visst, vi hann Ebba, jag och Saga. Men det var inte mer än.....

På morgonen dagen därpå var vi i ett snöigt Finland. Gps:en ställdes in och kartboken öppnades och vi gav oss ut på färden mot Suinula. Knappt 3 timmar senare var vi framme i ett vackert snölandskap. Efter att gps:en funkat klockrent!! Ebba hade knappt sett så mycket snö förrut. Saga rastades länge fick mat och vi parade direkt, vilket gick jätte-bra. Tur det annars hade det inte blivit nåt bra alls.
Vi bjöds in i huset och bjöds på lunch och nybakade bullar. Ebba fick genast nya kompisar i Heidis småtjejer; Nora och Katrin. Kul för Ebba och få göra av med lite överskotts energi. Lilla Katrin var av samma kaliber som hennes egen lilla syster så det gick ju finemang. Vi stannade en stund och pratade och fikade och sen begav vi oss tillbaka till Åbo i god tid. Tur det för det var full snöstorm till och från och jag var jätte-trött, fick stanna flera gånger efter vägen för att sova en stund. I Finland ligger dom +1 timme i tid och det är ju inte vi riktigt vana vid. Vi var framme tillbaka i Åbo i god tid och slappade i bilen och rastade Saga ordentligt flera gånger. Ebba var bara tvungen och slänga sig och dom stora snöhögarna och önskade att hon fått med sig sina vinterbyxor. Strax efter 20 var vi på båten igen och det var skönt! Vi åt en god kvällsmat i fören på båten och såg ut över havet. Rastade Saga. Vi hade även lite (taxfree) shopping innan vi gick tillbaka till hytten för att sova några timmar. Vi skulle ju vara i land i Sverige klockan 06. Och man vill ju hem så fort som möjligt och jag kände på mig att det kunde bli tufft och köra bilen hem så tidigt på morgonen.
Ebba och Saga är ute och rastar sig på båten.
Vid middagstid igår var vi hemma igen och jag var så trött!!! Tyra var sjuk med hög feber, så pappan hade fått vara hemma från jobbet. Även Ebba är sjuk vilket började redan under helgen, så därför fick hon följa med till Finland. Det tyckte ju Ebba var jätte bra. Nu har hon varit på stort äventur tyckte hon. Hon är tyvärr fortfarande sjuk.
Ja nu gäller det och hålla tummarna för Saga blir dräktig och även Frida som varit några dagar hos Simson. Tusen tack till både Heidi och Ingrid!
Hörs Susanne

1 kommentar:

Lotta sa...

Spännande, nu måste jag få komma och klämma!
Stamtavlor på hemsidan eller?
Ahh jag kikar in där!