torsdag 10 september 2009

Norge turen

Nu är jag på hemma fronten igen efter en fantstisk tur, rakt över grannlandet Norge. Ut mot västkusten och Bergen området drygt 70 mil hemifrån. Jag kan faktiskt inte beskriva i ord så fantastiskt fint och exotiskt det var.

Mil på mil och varje gång eller snarare var 5:e minut så ropade vi i kör: -Oj, wow, otroligt och fram med våra kameror!!

Och tunnlar ja det blev många och åka ut och in i. På hemvägen tog vi oss i kragen och räknade dom och kom upp i hela 32 stycken. Otroligt!! Och antalet vägtullar där man betalar en avgift för att köra vidare var och också uppe i ett antal. Vi har sett så mycket fint och även varit ute i fjäll landskap där det knappt var bebyggelse något enstaka hus och alla med en smärre fårfarm. Ja får det har vi sett till förbannelse, hur många som helst. Och dom var verkligen vart som helst, på vägen, vägkanten OCH i tunnlar!!!

Vi kom på när vi åkte hem att vad märkligt vi har ju knappt sett kor? Några hästar hade vi sett i stående i hagar i kraftig lutning. Vi konstaterade snabbt, va muskler alla djur måste ha?!Och i andra andetaget, vad jobbar alla människor med? Massor med fina hus överallt och hur långt som helst från nån bebyggelse!! Varken städer eller knappt byar, bara nån mack här och där men dom verkade nog leva på alla lastbils chaufförer.


Färja har vi också åkt nånstans där på slutet och tisdags eftermiddag när vi åkte över för och åka sista minuterna så var det full storm!!! Hm, du Veronica nu kommer jag bli sjuk!! Jag har väldigt ont av när det gungar och far. Men jag måste ge en eloge till färjan!! Det gick så stadigt. Jag mådde riktigt bra. Efter färjeturen var det ca 30 minuter vi hade kvar och köra och kom fram till en lite by vid kusten och äntligen var vi framme. Blev varmt mottagna och vi bar in vår packning, Saga fick en välbehövlig promenad och Abe som vi hade med lämnades över till Jarle och Vibeke.


Sen parade vi och fick en hängning på ca 25 minuter, så nu får vi hålla tummarna för att det blir många fina valpar. För så här nu i verkligenheten så är jag ännu mer nöjd med mitt val av hane. Eddie var otroligt välbyggd, vackert huvud, härlig kropp och benstomme. Fantiskt fin päls. OCH han hade storlek. Och hade var väldigt mysig i sitt sätt. Ja ni hör, det kan inte bli annat än bra.


Gårdagen så åkte vi hem vid 10.30 och resan tog ett antal timmar. Vi stoppade flera gånger och tog många fina kort. Jag ska visa er frampå när jag tagit ur korten ur kameran eftersom jag lånat den av Maria så har jag ingen sladd så jag kan tyvärr inte visa några reseminnen på bild.

Nej nu ska jag ta mig en dusch och lägga mig. Har varit sleten idag.

TUSEN RÖDA ROSOR till Dig VERONICA min goe vän, för att du i sista stund slängde dig med. Tänk så glad jag blev och har varit över det. Detta var ingen resa jag skulle orkat gjort själv så här med facit i hand.

Hörs Susanne

Inga kommentarer: