söndag 6 september 2009

Skörde Rapport

Lördag kväll och jag har i kväll inte gjort något särskilt mer än det vanliga förstås. Det har varit en lugn och behaglig kväll. Måns och Ebba är inte hemma utan vi har varit ensamma med lill-smurfen jag och Mattias. Skönt för henne och få lite egentid med mamma och pappa, tror jag.

På förmiddagen idag så åkte vi ut på Skördefesten och tittade Mattias och jag ensamma. Ebba och Tyra åkte med sin farbror Christoffer och hans tjej Emma. Kändes lite konstigt och inte behöva titta över axeln hela tiden vart Tyra är och samtidigt svara Ebba på nåt.
Vi började som vanligt med att besöka S:a Ny och där går det i Lantbruk- och Skogsbrukets tecken. Det är traktorer, skogsmaskiner, motorsågar, gräsklippare, röjsågar, dreverklubben, jaktvårdsklubben och loppis. Det var ju lite blött idag efter skyfallet som kom i går så det här med parkering var ett kaos hela dagen vart vi än kom.
Station nr 2 som vi valde att besöka var nytt för i år och det var Britt Maries Tapeterarverkstad med gamla omklädda möbler och en del loppis. Mycket trevligt. Därefter blev mitt favvoställe sedan flera år Adlersnäs Kalkon, där jag beställde den tradionella nyårskalkonen. Det är nog inte bara mitt favoritställe, för där var riktigt kaos på vägen med bilar från alla håll. Men det löste sig och fram kom vi och min beställning blev gjord.
Efter det blev det N:a Aversta, där det säljs potatis i lösvikt. Och det är guidade turer i ladugården men det var vi inte med på. En himla massa gamla traktor var på plats där också. Som puttrade i kapp.
Det är i alla fall några av de gårdar vi var på. En väldigt trevlig dag, där även solen tittade fram och det blev även lyckat med vädret.

Festen fortsätter imorgon men det är inte lika många gårdar som har öppet då. Men en av höjdpunkterna imorgon blir nog på Tageborg dit Magnus Samuelsson kommer och ska vara konferansier för "starke man" tävlingar som stadens förmågor ska vara med på. Tyvärr kan vi inte åka dit för Ebba ska spela fotboll, jätte synd för det hade jag velat sett.

Nej klockan är nu en del och jag måste sova

Hörs Susanne

2 kommentarer:

Pillargontanten sa...

Låter som en härlig tripp!

Susanne sa...

Den var helt okej, och just att jag och Mattias på tu man hand!! Inte ofta det händer.