onsdag 6 januari 2010

Vargjakt eller inte? Het fråga

Jag har just följt en minst sagt het debatt på Facebook hos en av mina vänner. Som uttalade sig tidigare ikväll om vargjakten och han var för mer vargjakt!! Herre gud, vad alla hade åsikter om det. Kommentarerna är över 100 st. Men det är väl en sån fråga, antingen är man för eller emot.
Jag måste säja att JAG tycker det är okej att det skjuts av lite vargar.
Vi hade ju varg här i mitt område för ett år sedan och det var inte speciellt kul, mina hundar löpte och jag kunde inte gå i skogen med dom som jag brukar och det blev en begränsad motion. Det kändes inte heller okej att barnen var ute och lekte själva. Man hade ju också extra koll på utegående köttboskap och kalvar och även mina små shetlandsponnies som är ett enkelt byte för en stor varg. Vargen fällde en älg på vår mark och angrep även ett antal ankor hos grannen. Som sagt när man har den på knuten så är det inte kul.
Politikerna borde lyssna mer på de som har vargen nära sig. Beslut ang. vargen ska inga poliktiker i storstan sitta och bestämma om som inget vet. Jag har också flera bekanta som har vargen på knuten och ingen av dom är speciellt glada över det. En fråga är ju vad som hänt med vargen den beter sig ju inte som förr då den var skygg och höll sig undan människor.
Nu dras den till människan och går på tamdjuren. Är det utplanterade tama vargar som dras till människan eller? Jag fattar inte riktigt detta. Nej jag ska inte heller diskutera detta något mer för jag vet ju så heta såna här diskussioner kan bli. Jag har i all fall sagt mitt.
Ha det bäst
Susanne

Inga kommentarer: