onsdag 25 augusti 2010

Fullmånens grepp om mig

Här sitter jag mitt i natten och bloggar och kan INTE SOVA!!! Det är fullmåne ute och jag förstår inte varför detta påverkar mig mig så väldigt?! Nån som vet? Ja nu ska ni få höra jag googlade nyss om fullmåne och just sömnsvårigheter. Ha ha ja vad ska man säja?! Fullmåne ja då blir vi mångalna! Va? Har jag aldrig tänkt på..
FAKTA: Fullmåne är den månfas då månen står mittemot solen och vänder hela sin belysta hälft mot jorden. Månens omloppstid runt jorden är fyra veckor. Fullmånen har traditionellt ansetts ha ett magiskt inflytande på människor och kunnat orsaka galenskap. Månens och solens dragningskraft gör, tillsammans med jordens och månens rotation, att oceanernas vatten stiger och sjunker. Det kallas tidvatten. Vid fullmåne och nymåne, när månen och solen står i rät linje, blir tidvattnet kraftigt.

Fullmånen har alltid ansetts ha övernaturliga egenskaper. Den har ansetts frammana monster som varulvar.
Nej hujedamej jag måste försöka sova...
Ha det bäst
Susanne

2 kommentarer:

Pillargontanten sa...

Hoppas inte varulvarna har tagit dig, och att du somnade :O)
Jag har inga som helst problem med månen, mer än att den lyser in i sovrummet om den är för full :O)

Tanja & Casper sa...

Haha, lyckades du somna trots alla varulvar där ute ? ;-)