onsdag 1 december 2010

December kul Dag 1

Presentera mig själv

Föddes 1969 i Karlstad, familjen bodde då i Slottsbron. När jag var 4 år blev jag stora syster och fabriken pappa jobbade på lades ner och vi flyttade till Säffle. Hela skoltiden gicks i Säffle. Det hela avrundas med Handels- och Kontorslinjen. Direkt efter skolan arbetade jag som lokalvårdare då jag värvades av min dåvarande svärmor. Efter några månader började jag jobba på "bruket" på den tiden Billerud. Där jobbade jag och hade fast anställning till 1995 då jag sades upp p ga arbetsbrist. Efter det har det blivit lite ströjobb tills jag insjuknade i min reumatiska sjukdom för snart 10 år sedan.

Familjen
Träffade min älskade Mattias för snart 15 år sen och vi gifte oss för 10 år sedan! Han ÄR mannen i mitt liv med stort M! 1993 föddes Måns den resliga sonen, mycket sport intresserad och är duktig på all idrott mycket mål inriktad när det gäller det! Musik är väl också hans intressen och bilar det höll jag ju nästan på och glömma. 1999 föddes Ebba med dunder och brak, nu blev det liv i luckan. Hon grinade och skrek i 6 månaders tid så man trodde man skulle bli galen. Men vi överlevde det också.. Nu var det slut på barn fronten sa jag!! Punkt slut. Men så hipp som happ fick jag reda på att jag var med barn och hade gått några månader in i den graviditeten så 2006 då föddes yrvädret: Tyra!! Ja vilken härlig unge på många vis. Men gud så påhittig och våghalsig.

Intressen
Ja vem vet väl inte att det är DJUR!? För att snabbt dra det från början så började det redan när jag var riktigt liten när jag varje sommar släpade på sommargästernas golden. Båda två gyllenfärgade golden retrievers från kennel Sandemars. Älskade dom hundarna, dom älskade ju och leka och framförallt bada. Cilla den äldsta dök alltid i vatnet och plockade upp stenar på sjöbotten och radade upp dom på stranden. Ja här blev väl intresset för golden lagt! När jag var 6 år började jag var på Säffle Ridskola och började rida på lektion. När jag fyllde 12 år fick jag en egen häst, nja fick och fick. Jag ringde på en annons och köpte en häst för mina pengar som jag hade på mitt bankkonto. Och hem till Säffle kom en stor nordsvensk/varmblodskorsning som hette Remina. Remina var en stor kraftig och super-het häst. Som jag så småningom klarade och tävla både på hoppbanan och i fälttävlan (med 6 brodd i varje sko ska tilläggas) vilket ingen annan hade gjort. Därefter kom en 10 års period då trav och travhästar stod på schemat. Min absoluta favvo och ögonsten som jag aldrig glömmer är Riggin som tog 20 segrar och sprang in 700 000 kr. Vintertid var han min och på sommaren stog han på Färjestad. Oj oj en häst man aldrig glömmer.
Nog om hästar. 1985 ville jag ha en hund, rasvalet var inte svårt och till Uppsala och kennel Gracelines bar det av och hem med oss kom Bimbo men trogne följeslagare! Nästan 15 år blev han. Meriter på allt man kan ha meriter inom och jag provade verkligen allt med den hunden. En mycket stor plats i mitt hjärta har han; Bimbo. 1987 kom första tiken och 1990 föddes min första golden kull... Ja resten vet ni väl som känner mig väl. Andra intressen har jag ju också; data, trädgård, inredning och matlagning....

Numera är jag sjukskriven p ga min sjukdom och orkar i alla fall sköta hem och hushåll för familjen och är extremt intresserad av min familjs aktiviteter och då speciellt barnens.... Lever fortfarande på hoppet och hoppas kunna komma ut i arbetslivet igen nångång frampå.

Over And Out
Susanne

2 kommentarer:

Pillargontanten sa...

Underbart, Susanne!
Ska bli spännande att följa ditt decemberkul :)

Susanne sa...

Tack Lotta och jag följer dig. Alltid får man reda på nåt man inte visste förrut, kul! Kram på Dig