tisdag 3 januari 2012

Slutar och börjar

Avslutade igår kväll med Avelsindex siffror och började denna dagen åter igen med indexsiffror. Inge klokare för det! Har kollat massor med hundar både mina och andras och kliar mig bara huvudet och undrar ..... Känns jätte konstigt i vissa fall. Jag hoppas nu bara att alla kan ta detta med index som ett av verktygen vi behöver i vårt avelsarbete. Inte stirra sig blinda på siffror, inte heller använda alla C-hundar. Man måste ju se helheten. Finns ju både D och E hundar med bra index men för det ska dom ju inte i avel. Mycket som faktiskt ska med om man funderar på att ta valpar efter sin tik eller hane. Den ska helst vara fri, komma ur en bra kull, bra meriter, vara trevlig, ha arbetsförmåga, bra index inte bara.
Mina egna hundar kollade jag ju igår och mina hanar låg väldigt bra till speciellt gamle Bulten men även Fabian. T om Frans var helt ok. Tikarna var inte allra värst heller. Tror man får ta sig en redig funderare på vad för index siffra är rimlig för just mig och mitt? Vart är okej att ligga och börja arbeta ifrån? Ja inte bara som ni märker.

Nu ska Uggelsäter-taxin strax gå från gården in mot Säffle! Tyra ska till farmor och leka med kusinen. Ebba ska också till stan. Jag blir ensam men jag gråter inte för det. Jag ska banne mig inte göra ett skit ..... tror jag! Nja julen behöver städas bort. Fick med sorg i hjärtat ta ut granen igår för, den började barra nåt kopiöst. Tråkigt för det är mysigt med gran och ljuset från den i rummet. Men allt har ju sin tid. Nu ska även tomtarna bort också med ett visst vemod.

Födelsedagskalas för Mattias på lördag så då blir det även torkat på sina ställen! Inte illa egentligen. Vi får se vad jag har lust med i slutändan. Det hinns ju ...

Ha det bäst
Susanne

Inga kommentarer: